
De eerste vijf jaar van NIPPUR –
De lokroep van het ondernemerschap
Marc Sanders en Suzanne van Es, juli 2022

Een aantal van jullie zal het wel herkennen; het gevoel van vrijheid dat je krijgt door het loslaten van je zekerheden en zonder vangnet opnieuw beginnen. Nu zijn wij als starters van Nippur niet de echte ondernemers, wij waren vanaf dag 1 gewoon in loondienst bij Nippur, maar het gevoel was er wel. We kwamen op dat moment van AtosOrigin (met 6000 medewerkers) af en we voelden ons er met z’n vijven verantwoordelijk voor om er een succes van te maken.
Spannende tijd
Met die vrijheid krijg je gratis en voor niets ook een hoop onzekerheden. Want, wat als Philips (onze enige klant) opeens zou besluiten ons contract te beëindigen en we daardoor de salarissen en leaseauto’s (veel meer kosten hadden we niet) niet meer konden betalen. En, wat als het niet lukte nieuwe klanten aan te trekken. Het was een spannende tijd. De vreugde was dus ook groot toen we binnen niet al te lange tijd onze tweede klant (NXP) konden verwelkomen, en als snel volgden er meer: Marantz, ASML, De Lage Landen, Fortis, De Hypotheker Associatie en QPark.
Zo’n ander dingetje waar je opeens mee te maken krijgt (en anders geen seconde bij stilstaat) zijn betalingstermijnen. Grote organisaties, waaronder ook Philips, hadden een standaard betalingstermijn van 90 dagen (!) die ingaat nadat je de factuur hebt verstuurd, en dat kan pas nadat je een maand hebt gewerkt. Even rekenen: dat levert dus een periode op van 4 maanden voordat je ook maar 1 cent op je bankrekening te zien krijgt. Je zult begrijpen dat het moment dat de eerste betaling binnenkwam uitbundig werd gevierd met een glas cognac en een dikke sigaar bij een van onze favoriete restaurantjes “Bij wijze van Klijsse”.
Bourgondisch
Dat eten, dat is vanaf het begin wel een dingetje geweest bij ons. Waar we in de eerst maanden nog voorzichtig aanschoven bij een simpel eetcafétje op de Heuvel, ging dat al snel over in de betere restaurants van Tilburg. Genieten was dat! Een van onze andere favorieten was de Japanner op het NS plein. Helaas is het tegenwoordig met 25 collega’s iets lastiger om aan te schuiven bij de restaurants maar de Japanner-traditie is in stand gebleven; als we in augustus met een lage bezetting zijn vanwege de vakanties, staat altijd de Japanner op de planning.

Lustrumreis
Ons eet-hoogtepunt in die eerste vijf jaar Nippur was tijdens ons eerste lustrumviering in Barcelona (we hebben dat ook nooit meer overtroffen, gelukkig). Ik had het al gezegd he? Eten was heel belangrijk voor ons. Dus toen Peter en Pieter aan de slag gingen met de organisatie van ons eerste lustrum had het uitkiezen van de restaurants top prioriteit. Dus gingen we van El Pintor via Els 4 Gats naar Botafumeiro, en via Barcelonetta naar Xalet de Montjuïc. Genoten hebben we, maar ik geloof eerlijk dat ik nooit meer zoveel heb gegeten als dat weekend.
Collega’s
En zo groeiden we in de eerste vijf jaar van ons bestaan uit van een clubje van 5 fanatieke starters naar een bedrijf met 13 BI-consultants. De eerste die ons team kwam versterken was Rob Bakker. Een collega met grote ambities die al vanaf dag 1 duidelijk maakte dat hij niet tot zijn pensioen zou blijven, want hij had een plan. Anderhalf jaar is hij gebleven en tot op de dag van vandaag is het fijn als we elkaar weer zien, net zoals met al onze oud-collega’s trouwens. Hij was overigens de enige uitstromer in die eerste vijf jaar. Het team werd na de komst van Rob snel versterkt met Marcel Hintzen. Marcel heeft wel echt zijn stekkie gevonden bij Nippur en hij is (na wat rondzwerven tussendoor) nog steeds onze collega. Daarna ging het snel, Jaap-Willem de Visser, Frans van Bree, Jeroen Klep, Martijn Smeekens, Roald Hendriks, Juan Jose van der Linden en Marsha Timp kwamen erbij en zo stond de stand na vijf jaar op 13.
Locaties
Nog meer zaken veranderden in die eerst vijf jaar. We verhuisden van het kraakpand op de Heuvel naar het Koetshuis in de Fabrieksstraat waar er plaats was om een hangmat op te hangen. Judith Schenderling (managementassistente) kwam erbij zodat Peter en Pieter weer meer ruimte kregen voor de externe projecten. In deze periode gingen we voor de eerste keer een weekendje weg met collega’s en partners. Iets wat we nog steeds graag elk jaar doen, alleen passen we nu niet meer, zoals toen, met z’n allen aan 1 tafel.

Het was en is nog steeds een mooie reis. Dat gevoel van vrijheid, het ondernemerschap is natuurlijk wel veranderd maar niet verdwenen. We koesteren de mogelijkheden die we hebben en de keuzes die we zelf mogen maken. De transitie naar zelforganisatie waar we nu volop mee bezig zijn is een voorbeeld van de nieuwe vorm van ondernemerschap binnen Nippur. Het is gaaf om te zien dat wat vroeger een wens, een gevoel was, nu iets is wat als kernwaarde binnen Nippur leeft en door iedereen gevoeld en omarmd wordt. Want daar gaat het uiteindelijk om in het leven, wat laat je achter voor een ander. Dus onze dank gaat uit naar @Peter en @Pieter, die door hun keuze, om 20 jaar geleden te starten met Nippur, ons de kans hebben gegeven onderdeel uit te maken van dit mooie bedrijf. We hadden het voor geen goud willen missen.