
Afscheid van Lianne
Suzanne van Es in gesprek met Lianne Ringoir
Augustus 2022

Per 1 september gaat Lianne een nieuwe uitdaging aan. Dit betekent helaas dat zij Nippur gaat verlaten. In dit interview vertelt Lianne over hoe zij haar tijd bij Nippur heeft ervaren en wat ze wil doorgeven aan de volgende generatie Nippurianen.
Per 1 september ga je Nippur verlaten en aan de slag bij Rijnstate. Hoe kom je tot deze stap?
Voordat ik bij Nippur aan de slag ging was ik werkzaam in de gezondheidszorg. Door de overstap naar Nippur wilde ik ontdekken of het werken met data buiten de gezondheidszorg iets voor mij was. Bij Nippur heb ik de kans gekregen om in diverse andere sectoren opdrachten te doen. Hoewel dit een heel leerzame periode was, is het mij wel duidelijk geworden dat mijn hart echt ligt bij de gezondheidszorg.
Wat is het dat jou zo trekt in de gezondheidszorg?
Ik ben geen techneut. Voor mij gaat het om het eindresultaat. Ik wil met mijn werk echt een verschil kunnen maken. En mijn bloed gaat nu eenmaal sneller stromen van zorgprocessen dan bijvoorbeeld logistieke processen. Bovendien heb ik door mijn studie en werkervaring veel inhoudelijk kennis opgedaan die ik nu kan inzetten. Hierdoor heb ik het gevoel direct toegevoegde waarde te kunnen leveren, en dat voelt fijn. Bovendien gebeurt er enorm veel in de gezondheidszorg. Het gaat om vaak complexe vraagstukken en er vinden veel nieuwe ontwikkeling plaats. Het is zo gaaf om te zien wat er tegenwoordig allemaal al mogelijk is.
Hoe kijk je terug op je tijd bij Nippur?
Heel positief. Voordat ik bij Nippur startte kende ik al een aantal Nippurianen: Maarten Ketelaars, Marc Sanders en Stefan Cardon. Dus ik wist dat het niveau bij Nippur heel hoog ligt en dat er veel slimme mensen werken. In het begin keek ik hier tegenop maar al snel merkte ik dat mijn bijdrage werd gewaardeerd en dat ik er echt bij hoorde, daar was ik best trots op. Wat ik vooral bijzonder vind bij Nippur is de manier van denken. Er wordt altijd gezocht naar een duurzame oplossing. Er heerst geen cultuur van “u vraagt en wij draaien”. Je wordt altijd uitgedaagd vooruit te denken, hier heb ik veel van geleerd. Dat is denk ik ook een van de redenen dat iedereen bij Nippur enthousiast is over zijn werk en je altijd graag wil helpen.
Kan je een paar van je persoonlijke hoogtepunten bij Nippur met ons delen?
Ik vond het heel leuk om in één team met mijn collega’s bij dezelfde klant te werken. Een aantal opdrachten had ik alleen gedaan dus het dagelijks samenwerken met mijn collega’s was een mooie ervaring. Een ander hoogtepunt was mijn opdracht bij Rijnstate. Daar had ik het gevoel dat ik weer thuis was. Ik kon snel nuttige dingen doen en kreeg hiervoor ook de nodige waardering. Toen had ik het gevoel “ja, zo hoort het, dit klopt”.
Waar ik ook trots op ben is de online zichtbaarheid van Nippur. Toen ik 1,5 jaar geleden binnenkwam viel me al snel op dat Nippur praktisch onzichtbaar was op LinkedIn. Zonde vond ik, want we doen zoveel gave dingen. We zijn echt geen nerds die alleen maar op hun beeldscherm zitten te staren. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en een voorstel gemaakt hoe we dit konden verbeteren. Gelukkig kreeg ik alle ruimte hiervoor en in 1,5 jaar is dit echt volledig veranderd. We hebben er nu zelfs een team voor.
En bij hoogtepunten horen ook de lastigere momenten, kan je daar ook wat over vertellen? En hoe kijk je daar achteraf op terug?
Ik vond het lastig een goede balans te vinden tussen graag ingezet willen worden bij een klant maar ook zoeken naar een opdracht die goed bij je past. Wanneer ben je hierin te kritisch? Voor mij is het heel belangrijk een bepaalde mate van vrijheid te hebben in mijn werk. Ik plan en regel graag zelf mijn werkzaamheden, natuurlijk wel passend binnen de opdracht. Als je in de consultancy werkt bij verschillende klanten heb je daar minder controle over.
Hoe ga je daar nu mee om?
Ik zorg dat ik vanaf het begin duidelijk ben. Bij mijn intake bij Rijnstate bijvoorbeeld heb ik gelijk gezegd: “Als je het gevoel hebt dat je mij moet aansturen, dan gaat er iets niet goed.”. Zo zijn de verwachtingen gelijk duidelijk en weten we wat we aan elkaar hebben. Wat ik nu wel sneller zou doen is ingrijpen als het bij een eerste intake niet goed voelt. Ik heb dit wel eens naast me neergelegd en uiteindelijk pakte dat niet goed uit. Ik ga hier nu bewuster mee om.
Als iemand je zou vragen wat ze kunnen verwachten van het werken bij Nippur, wat zou je ze dan vertellen?
Dat Nippur echt een hele goede werkgever is. En dat heeft niets te maken met de gadgets of de borrels. Het gaat om oprecht goed werkgeverschap. Bij Nippur wordt er echt gekeken naar jou als persoon. Regeltjes zijn onderschikt, het gaat erom wat jij nodig hebt op dat moment. Dat heb ik echt nog nooit ergens zo meegemaakt. Nippur is er voor je, zowel in de goede als in de mindere tijden. Zelfs nu ik bij Nippur vertrek staat de mens voorop en het is echt gemeend, oprecht. Ik geloof dat je hiermee als werkgever echt het verschil maakt.
Wat ga je het meest missen?
De mensen, de sfeer en de wekelijkse data science uurtjes. En de kennisuitwisseling over onderwerpen waar je zelf niet direct mee bezig bent. Dat is toch een verrijking van je eigen kennis.
Wat vind je typisch Nippur?
De emoties om de kerstgadget 😊. Die buzz die eromheen hangt en de grappen die elk jaar weer worden gemaakt. En wat ik eerder al aangaf, het vooruitdenken. Zoeken naar de best passende oplossing, niet voor de korte termijn maar voor de lange termijn. Ook ga ik natuurlijk de grappen van Frans missen en de gezelligheid op de Nippur Nights.
Heb je nog tips voor onze nieuwe collega’s die starten per 1 september?
Als je een goed idee hebt doe er dan iets mee, gewoon pitchen en oppakken. Ben proactief, het wordt gewaardeerd. En, kritiek uiten is helemaal prima, maar kom ook met een plan hoe het beter kan. We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor hoe het gaat bij Nippur.
Je hebt een belangrijke rol gespeeld in de zichtbaarheid van Nippur, ook op dat vlak gaan we je erg missen, heb je nog tips voor ons?
Wees niet bang zijn om te laten zien wat je kan en waar je voor staat!