Een Modern Data Platform: Hoe moeilijk kan het zijn!

April 2024 – Maarten Ketelaars

Succesvol zijn dankzij Data & Analytics. Er zijn genoeg bedrijven die hun zaken goed op orde hebben en veel waarde halen met mooie acties en inzichten dankzij mooie dataproducten. Maar je ziet meer bedrijven die het moeilijk vinden en hiermee worstelen. Bij de bedrijven die succesvol zijn zie je dat ze zich er allemaal van bewust zijn dat er vele en complexe uitdagingen moeten worden overwonnen om een data-oplossing simpel te laten werken. Een dataoplossing is niet enkel een technologische uitdaging. Processen, mensen en vooral eigenaarschap zijn de andere aspecten die voldoende op het netvlies staan bij bedrijven die succesvol zijn.

Eigenaarschap 

Succes begint met leiderschap en betrokkenheid vanuit de directie. Een data platform is een middel om een data gedreven organisatie te faciliteren. Maar om dit in een organisatie te verankeren zal van bovenaf de waarde en het belang uitgedragen moeten worden.  

Mensen

Een dataoplossing heeft heel veel componenten, waarvoor diverse vaardigheden nodig zijn. Deze zijn niet in één persoon te vangen. Het schaap met de vijf poten bestaat simpelweg niet.  

Aan de gebruikerskant van de oplossing zijn er al meerdere vaardigheden: 

  • Informatieanalyse: Het begrijpen van wat mensen doen en welke informatie ze op welke manier beschikbaar moeten hebben in hun dagelijkse gang van zaken. 
  • Data-analyse: Zorgen dat je vanuit de vraag de juiste betekenis en de herkomst van benodigde data inzichtelijk krijgt. Hierbij heb je verschillende stakeholders in een organisatie nodig.  
  • Data modeleren: Zorgen dat de verschillende componenten in een dataoplossing op de juiste manier worden ingevuld met de juiste herbruikbare datacomponenten. Hier moet een holistische visie worden gecombineerd met pragmatische resultaten.  

Aan de technische kant zijn er hele andere vaardigheden nodig:  

  • Kennis van de infrastructuur: Hoewel het met de komst van cloud veel makkelijker lijkt, moeten er alsnog diverse keuzes gemaakt worden, zowel in het selecteren van de producten als voor het configureren en schalen hiervan.  
  • Standaarden en Richtlijnen: Engineers en architecten zijn betrokken bij het opstellen van de principes en de ontwikkelstandaarden. Hiermee zorgen ze voor een oplossing die én goed beheerd kan worden en die stapsgewijs uitgebreid en verbeterd kan worden, zonder dat de continuïteit in gevaar komt.  

Processen 

Naast het ontwikkelproces zijn er andere processen die succesvolle bedrijven direct op het netvlies hebben:  

  • Processen om gebruikers en business goed met nieuwe en verbeterde informatie te werken, en processen om wijzigingen en nieuwe wensen goed in te brengen (Demand – en Changemanagement).  
  • Het beheren en verbeteren van de oplossing: Er is continu aandacht om de oplossing functioneel en technische aan te passen aan nieuwe eisen en keuzes te maken wat er met verouderde onderdelen uit te faseren.  
  • Tot slot is er continu aandacht aan het vastleggen van keuzes en het overdragen van kennis over de verschillende oplossing, zodat nieuwe mensen snel begrijpen hoe alles in elkaar zit.  
Gedurende de 30 jaar dat ik in dit vakgebied actief ben heb ik vele succesvolle trajecten mogen realiseren. Bij deze trajecten waren bovenstaande aspecten altijd goed belegd. Helaas is het ook vaak gebeurd dat ik betrokken werd omdat het maar niet lukte om de oplossing goed ‘over de streep’ te trekken en een data-traject dus voor veel frustratie zorgt in een organisatie. In de volgende blog ga ik daar verder op in.